Umat Islam Perlu Tahu, Ini 3 Doa Rasulullah untuk Umatnya



Naviri Magazine - ‘Amir bin Said berkata, “Suatu hari Rasulullah S.A.W telah datang dari daerah berbukit. Rasulullah S.A.W sampai di masjid Bani Mu’awiyah, beliau masuk ke dalam masjid dan menunaikan sholat dua rakaat. Kami pun turut sholat bersama dengan beliau. Kemudian, Rasulullah S.A.W berdo’a dengan doa yang agak panjang.

“Setelah selesai berdoa, Rasulullah S.A.W pun berpaling kepada kami, lalu bersabda, ‘Aku telah memohon kepada Allah S.W.T mengenai tiga perkara, dan dalam tiga perkara itu Allah hanya memperkenankan dua perkara saja, sedang yang satu lagi ditolak. Tiga doa itu adalah:

Aku memohon kepada Allah S.W.T supaya Dia tidak membinasakan umatku dengan musim susah yang berkepanjangan. Permohonanku ini diperkenankan oleh Allah S.W.T.

Aku memohon kepada Allah S.W.T supaya umatku tidak dibinasakan dengan bencana tenggelam (seperti banjir besar yang telah melanda umat Nabi Nuh a.s). Permohonanku ini pun telah diperkenankan oleh Allah S.W.T.

Aku memohon kepada Allah S.W.T supaya umatku tidak dibinasakan karena permusuhan sesama mereka (peperangan, permusuhan antara sesama umat Islam). Tetapi permohonanku ini tidak diperkenankan (ditolak).’”

Apa yang bisa dilihat sebagai hikmah dari hadist dan kisah ini? Jika sesama umat Islam bermusuhan dan berperang, maka orang-orang kafir akan bertepuk tangan.

Related

Moslem World 5704006972073603779

Recent

Hot in week

Ebook

Koleksi Ribuan Ebook Indonesia Terbaik dan Terlengkap

Dapatkan koleksi ribuan e-book Indonesia terbaik dan terlengkap. Penting dimiliki Anda yang gemar membaca, menuntut ilmu,  dan senang menamb...

item